Fathima

Projekt voltooid.

Stichting HOI heeft vandaag een projekt in Srilanka voltooid. We hebben volledige medewerking gekregen van Burando logistics Rotterdam, die de stoel hebben opgehaald en zorgen dat hij per containerschip naar Srilanka, Fathima (13) gaat.

Ik ben trots en blij, dat dit gelukt is. We wensen Fathima een nieuw zelfstandig leven toe en lekker zelf naar school rijden.

Fathima Nyas, (13) woont in SriLanka en is geboren met OI. Acht jaar geleden heeft ze van ons HOI, een kinderrolstoeltje gekregen. Via de OIFE (Europese OI Federatie) werd ze bij ons voorgedragen. Inmiddels is ze eruit gegroeid en gaat naar een vervolgend onderwijs. Maar helaas staat deze vrij ver van haar ouderlijk huis. In de tuktuk kan ze er niet heen vanwege haar breekbaarheid. Ook is ze te zwaar voor moeder, om haar naar school te dragen. Vader Nyas nam kontakt op met HOI, om een nieuwe rolstoel aan te vragen. We besloten haar te helpen.

In onze opslag staat een nieuwe kleine elektrische rolstoel. Deze kregen wij vorig jaar van een rolstoel leverancier uit zuid Nederland. Met een blij en trots gevoel besloten we deze stoel aan te laten passen voor Fathima. Als dit klaar is moet de stoel verscheept worden in een container. Per vliegtuig gaat dit teveel kosten. We zijn een kleine stichting met een beperkt budget. Daarom vragen we financiële steun om Fathima gelukkig en veilig haar opleiding te laten vervolgen.

Fathima is gek op handenarbeid. Momenteel maakt ze van breiringetjes een tasje.

Laatste foto's

De ogen van Qusai Al Rifai stralen.

Hij komt binnenkort naar Nederland

De ogen van Qusai Al Rifai stralen. De 28-jarige Syriër zit in een rolstoel voor het raam van een containerwoning in opvangkamp Eleonas in Athene. Binnenkort vertrekt hij naar Nederland. "Mijn naam betekent 'een plaats ver weg'. Die heb ik bijna bereikt", zegt hij.

Qusai is opgenomen in het herplaatsingsprogramma van de Europese Unie. De lidstaten spraken vorig jaar af om 160.000 asielzoekers uit Griekenland en Italië te herplaatsen. Qusai wilde graag naar Nederland omdat zijn oom en neef hier al wonen.

Aangeboren ziekte
De vluchteling lijdt aan brozebottenziekte, een zeldzame en erfelijke ziekte van het bindweefsel; hierdoor zijn de botten zwakker en breken ze makkelijker. "Ik moet altijd oppassen als ik me beweeg", zegt hij nuchter.

En toch nam hij, na een verblijf van ruim twee jaar bij zijn zuster in Turkije, het besluit om de overtocht naar Griekenland te maken. Hij noemt zijn leven in Turkije erg moeilijk.

Via een vriend kwam Qusai in contact met een Syrische landgenoot, Achmed Enabi, die ook wilde vertrekken en bereid was hem te helpen. Eind oktober was het zover.

De oversteek
Smokkelaars brachten de twee midden in de nacht naar een geïsoleerde plaats ergens ten zuiden van de Turkse plaats Izmir, waar ongeveer 45 andere asielzoekers wachtten.

Qusai werd verteld dat hij extra moest betalen voor zijn rolstoel. "Daar had ik het geld niet voor, alleen voor mij en mijn vriend Achmed." Dan moet je maar op de vloer van de boot zitten, zeiden de smokkelaars, en gooiden zijn rolstoel in het water.

Het was een gevaarlijke overtocht, de boot maakte water en ze waren meer dan drie uur op zee. "Ik had ademhalingsproblemen omdat iedereen dicht op elkaar zat", vertelt Qusai. Uiteindelijk landden ze op de rotsen van een klein eiland, Nera.

Achmed en drie andere jongens droegen Qusai over de rotsen, maar ze gleden uit. Door de val brak Qusai drie botten. "Daarna vonden we het politiebureau en wachtten tot dat openging."

Kamp Eleonas Qusai en Achmed kregen als Syrische vluchtelingen hun papieren en namen een veerboot naar het eiland Samos. Na een kort verblijf in het ziekenhuis vervolgden ze hun reis naar de havenstad Piraeus.

Tot aan het vluchtelingenkamp in Athene werd hij door Achmed en anderen gedragen. "Gelukkig kreeg ik daar via Artsen zonder Grenzen een nieuwe rolstoel", lacht Qusai. "Ik had via Facebook al veel Griekse vrienden en die hebben me geweldig geholpen."